Melyik a könnyebb? Nulláról megírni egy szöveget, vagy megiratni mással és csak belejavítani, pontosítani? Írasson Ön is szöveget!
A honlapszövegírás buktatói elgáncsolhatják a látogatókat, ami meghiusítja a megrendelést, ajánlatkérést. Ön kockáztatna?
A szövegírás kifejezés egyszerűsége félrevezető lehet, sokan gondolhatják azt, hogy a szövegírói munka tényleg nem áll másból, mint egyszerű szövegalkotásból. Ugyanakkor, mint minden marketinges „műfajnak”, ennek a területnek is megvannak a maga alfajai, szabályai és trükkjei, melyek komplex, nagy odafigyelést és persze mindenekelőtt kreativitást igénylő szakmává teszik.
A szövegírás lényege elsősorban egy olyan reklám- vagy marketingszöveg létrehozása, amely bizonyos dolgokat népszerűsít – vállalatokat, szolgáltatásokat, termékeket, vagy akár eszméket, álláspontokat. Célja tehát elsősorban a befogadó fél motiválása, így tehát potenciális ügyfelek megszerzése, hívek toborzása vagy egyszerűen az érdeklődés felkeltése. A szövegírási feladatok közé tartoznak a különféle szlogenek, televíziós vagy rádiós szövegek, célzott e-mailek szövegei, webszövegek, blogposztok, sajtóközlemények, katalógusok, brosúrák, útmutatók megalkotása, tehát lényegében minden szöveges marketingkommunikációs tartalom előállítása.
A szövegírásnak technikailag nem része, az információs korban mégis a szövegíró egyik leggyakoribb feladata a SEO, azaz a keresőoptimalizálás. Ez olyan egyedi és releváns webszövegek megalkotását jelenti, amelyek célja nem kizárólag az olvasóközönség meggyőzése – bár ez ugyanúgy szempont marad –, hanem ezen felül a keresőmotorok befolyásolása is. A keresőalgoritmusok ugyanis többnyire olyan szempontok alapján rangsorolják a találati listában szereplő oldalakat, melyek között ott van a szövegek egyedisége, relevánssága, a kulcsszavak megfelelő gyakorisága is.
A szövegírónak tehát nem csak nyelvi területen kell kreatívnak lennie, nem elég, ha tökéletes a helyesírása, rendelkeznie kell marketing-ismeretekkel is, amelybe a marketingpszichológia alapvetései, illetve az online marketing gyakran napok alatt változó szabályai is beleértendők.
Éppen ezért egy olyan szakmáról van szó, amely komoly felkészültséget és persze ösztönös tehetséget is megkövetel – ha nem így lenne, minden bizonnyal kisebb piaccal rendelkezne a terület. A hivatást gyakorlók általában valamilyen kommunikációs, nyelvi, marketinges területről kerülnek ki, az elhelyezkedésre pedig, a szövegírás alá eső tartalmak sokszínűsége miatt számos lehetőségük kínálkozik.
A szövegírás tehát összességében annak a módja, hogyan alkossunk olyan szövegeket, amelyek nem csak megjelenítenek egy bizonyos álláspontot, hanem aktívan képesek befolyásolni az olvasókat, motiválni őket arra, hogy igénybe vegyenek egy szolgáltatást, megvegyenek egy terméket, érdeklődjenek egy téma iránt stb. Napjainkban, amikor az internetnek köszönhetően az új tartalmak publikálása és terjesztése gyakorlatilag határok nélkül lehetséges, és szinte csak saját minőségük korlátozza publicitásukat, ez igen komoly üzleti lehetőségeket rejt magában.