HONLAPKÉSZÍTÉS & MARKETING
kötelezettség nélkül, csupán 2 perc az egész
Facebook hirdetéseket lehet úgy is csinálni, hogy kiemelsz egy posztot, de van sok más módszer még, amit ügynökségek használnak Facebook kampánykezelés során. A Facebook kampány készítése nem csupán a posztkiemelésből áll.
Tudtad, hogy a Facebook az nem egy, hanem legalább 3 rendszer?
Facebook, Instagram, Messenger. Ez a három együtt a Facebook.
Most nézzük meg a Facebook marketing gerilla eszközeit, azaz milyen Facebook hirdetés típusok vannak.
Legyünk őszinték: mindenki nagyobb szeletet akar abból a bizonyos tortából és bár az egész tortát lehetetlen megszerezni, de abban segíthetünk, hogy minél nagyobb szelet legyen a tied. Ehhez megtervezett Facebook marketingre van szükséged. A jó eredményekhez, azaz ahhoz, hogy jó kampányt lehessen készíteni, először is kell egy Facebook oldal, egy Instagram fiók, hiszen enélkül nem tudsz hirdetni.
Facebook oldal és instagram fiók létrehozás, de ha már van, akkor audit
Átnézzük (auditáljuk) a Facebook oldaladat és az Instagram üzleti fiókodat. Az audit során ellenőrizzük a kontakt infókat, a borítóképet, profilképet, illetve minden lényeges beállítást átnézünk, ami az oldalt érinti. A Facebook marketing első lépése a megfelelő arculat kialakítása. Hirdetés előtt szükség esetén egy-egy posztot ki is teszünk az Insta és a Facebook oldaladra is, hiszen ha rég nem posztoltál, akkor legalább ne tűnjön egyik felület se “pókhálósnak”. Hidd el a hirdetés során lesznek látogatók, akik el fognak jutni az oldaladra is. Fontos, hogy ott is pozitív benyomást kapjanak rólad, illetve a vállalkozásról.
Ezután meg kell határozni a célt, majd fel kell mérjük a célcsoportot és csak az után kell átgondolni a Facebook hirdetés típusok előnyeit. A hatékony Facebook hirdetések három alappillérre épülnek.
A Facebook marketing cél meghatározása
Ez elsőnek triviálisnak tűnhet, “legyen sok megrendelés”. Azonban az út a termék, vagy szolgáltatás vásárláshoz nem mindig egyetlen rövid lépésen át történik meg (sőt…). Szóval egy-egy adott kampány célja lehet más is, mint az azonnali vásárlás. A Facebook marketing több lépésből áll, a probléma azonosítása, a megoldás megmutatása, majd az ajánlattétel. Mindez a bizalomépítés hosszú folyamatának a része. Persze léteznek impulzus vásárlások is, amire lehet építeni, de azért ne tegyünk fel mindent egy lapra. Átgondolt stratégia szükséges a Facebook marketing lépéseinek összeállításakor. Gondolj bele, mi van, ha még nincs is meg a boltod, de 3 hét múlva nyitsz, nyilván nem az a cél ezzel a hirdetéssel, hogy azonnal sok vásárlásod legyen, inkább az, hogy tudjon a célcsoportod arról, hogy hamarosan megnyitsz. Ez az első lépés, nem pedig ész nélkül értékesíteni egy még meg sem nyílt bolt esetében.
Tehát milyen célokat lehet kitűzni egy Facebook reklám során:
Célcsoport leírása, “fantomkép” készítése a vevődről
Érdeklődési kör, demográfia, földrajzi célzás. Ki a te célcsoportod? Férfi vagy nő? Hány éves? Hol lakik? Mi jellemző rá? Hova jár? Mi iránt érdeklődik? Kapcsolatban van, házas, esetleg vannak gyermekei (és a gyerkőcök hány évesek)? Ez csak néhány kérdés, amire az egész Facebook marketing épül.
Amikor megvan a “fantom kép”, el lehet dönteni, hogy milyen Facebook hirdetés típusok fedik le jól a célcsoportot. Pl a 17-25 év között az Instragram hirdetések kiválóan működnek, hiszen az Instán jelenleg ez a célcsoport dominál, ha a kutyásokat célozzuk, egy kutyafotózással, akkor az érdeklődési köröknél ki kell választani a kutyafajtákat, esetleg a néhány nagyobb állateledel láncot, vagy márkát.
Három féle célközönséged lehet a Facebook reklám célzáskor:
Már a célközönségek meghatározása, tesztelése, az eredmények elemzése mind része a Facebook kampánykezelés folyamatának.
Facebook hirdetés típusok kiválasztása
Ehhez azt kell tudjuk, hogy mit hirdetünk? Kollekciót? Mert akkor érdemes több elemből álló hirdetés típusokat megvizsgálni (kollekciós hirdetés, slider hirdetés, galéria hirdetés). De ha esetleg egy konkrét akciót/eseményt hirdetek, ott jól működhetnek a poszt hirdetések, ajánlatokról szóló hirdetések, képes hirdetés, azonnali élmény hirdetések.
Ha a követőimet szeretném növelni, akkor oldalkedvelési Facebook reklám, de akár a képes hirdetés, videós hirdetés is kiválóan alkalmas lehet. Lentebb részletezzük milyen Facebook reklám típusok léteznek, hidd el nem könnyű köztük eligazodni, és nem elég egyet vagy kettőt használnod. A Facebook hirdetés típusok használata, tesztelése, a kapott eredmények elemzése is része a Facebook kampánykezelés folyamatának.
A Facebook hirdetés típusok többféleképpen összeállíthatóak, csoportosíthatóak. Mi most aszerint csoportosítjuk őket, hogy hol jelennek meg.
Facebook hirdetéskezelés árak
Nézd meg a Facebook kampánykezelési ár listánkat!
Ide tartozik minden olyan Facebook reklám, ami a Facebook saját belső felületén jelenik meg. A Facebook hirdetés típusok ilyen széles skálája elbizonytalaníthatja az egyszerű felhasználót. Mit mire használjak, hogyan aknázzam ki a különböző fajták előnyeit, mi lesz a legjobb a célközönségem, vagy a marketing célom számára? A sok agyalás után aztán mindenki mégis ahhoz nyúl, amit ismer, és kiemel egy posztot. Több, mint 10 féle hirdetés típust tudunk elindítani, ezek közül azokat fogjuk ajánlani, ami illeszkedik a Facebook marketing célodhoz. A Facebook hirdetések kampányok alá vannak szervezve, a Facebook Hirdetéskezelőben.
A legnépszerűbb Facebook hirdetés típusok, a teljesség igénye enélkül:
Poszt hirdetés (oldalbejegyzés)
Az oldalbejegyzés hirdetése a legnépszerűbb Facebook reklám. Ennek azaz oka, hogy a poszt kiemelés ott és azonnal mindenkinek elérhető, így ez valószínűleg torzítja a képet. Az ügynökségek nem ezt a módszert használják, hanem ezt a fajta hirdetést is a Facebook hirdetéskezelő felület segítségével indítják el. A Facebook hirdetés típusok közül ez az egyetlen, aminek vitathatatlan előnye, hogy nem tűnik hirdetésnek. És valljuk be, ma már az a reklám, ami nem tűnik reklámnak, hamarabb beférkőzik az emberek agyába, ugyanis nem nagyon találkozik ellenállással. Szóval ezt az előnyt megtartva, okosan használva, ez a fajta Facebook reklám valóban ütős megtérülést hozhat.
Képes hirdetés
Talán a második helyen szerepel a képes hirdetés a Facebook reklám népszerűségi rangsorban. Ezt a hirdetést Facebook hirdetéskezelő segítségével indítjuk, mondhatjuk ez a Facebook marketing alapköve.
Videós hirdetés
Videót mi magunk nem készítünk, de ha rendelkezel olyan videóval, ami alkalmas Facebook reklám célokra, akkor mindenképpen be kell emelni a portfólióba a videóhirdetést is. Hosszú szöveges hirdetések helyett nagyon jó a videóhirdetés, hiszen nem kell leírni, vagy a másik oldalon elolvasni a tartalmat, ha azt el is tudod mondani, méghozzá ott, ahol jó sok időt töltenek az emberek, a Facebookon.
Galéria hirdetés
Ha több terméket szeretnél egyszerre bemutatni, arra nagyon jó a galéria hirdetés. Előnye, hogy nem csak több képet (egyedi hivatkozással, pl: termékoldal), de több videót is meg tudsz így hirdetni. Ez az a hirdetési forma, ahol oldalra tudsz lapozgatni az ajánlatok között. Minden termék vagy szolgáltatás egyedi leírással, és linkkel látható el, így azonnal a webshopba a termékoldalra irányítható a látogató. Impulzus vásárlásokat egész jól lehet generálni ezzel a Facebook reklám típussal.
Oldalkedvelési hirdetés
Egyes esetben a Facebook hirdetés típusok nevei elég beszédesek, ez erre egy nagyon jó példa. Az algoritmus úgy fogja megjeleníteni a hirdetésed, arra ösztönzi a látogatókat, hogy csatlakozzanak ők is az oldalad kedvelői táborához. A Facebook kedvelők számának túl nagy jelentősége ma már nem igazán van, inkább presztízs (márkaépítési elem), mintsem valós marketing érték, ugyanis annyira alacsony az organikus posztok elérése (Facebook Zéró korszak).
Ami miatt ez mégis kiemelt elem lehet a Facebook marketing-mixedben: ha valódi közösséget építesz, és igazi élet van az oldalodon, az oldal bejegyzésekkel megmozgatod a közönségedet, akkor az organikus terjedésben van lehetőség. Ehhez azonban tényleg folyamatos és profi Facebook kommunikációra van szükséged, amit vagy időmilliomos vállalkozók, vagy ügynökségek tudnak megvalósítani.
Szóval ez a fajta hirdetés is illeszkedhet egy kiváló Facebook marketing stratégiába, de ehhez adottnak kell legyenek a feltételek (kitartó, folyamatos és érdekes posztolás).
Azonnali élmény hirdetés (korábban: vászon hirdetés)
Ez a hirdetés felfogható akár egy Facebookon belüli landing oldalnak is. Valóban élményt nyújt a látogatónak, érdeklődőkeresési űrlappal is kiegészíthető, amit összeköthetsz CRM rendszerrel vagy akár MailChimp hírlevél rendszerrel is .
Azonnali élmény hirdetéssel magazinosíthatod a Facebook marketing portfóliód. Nem csak űrlapkitöltési lehetőséget találsz ebben a hirdetés típusban, de a kollekció hirdetéssel akár egy felöltöztetett modell fotón megjelölheted a modellen látható termékeket (kalap, sál, felső, nadrág, stb), és arra kattintva máris megjelenik alatta termék, árral és hivatkozással a webáruházad termékoldalára.
Facebook hirdetéskezelés árak
Nézd meg a Facebook kampánykezelési ár listánkat!
Ezek olyan Facebook reklámok, amikkel a látogatók a Messengerben fognak találkozni. A Messenger egy privát tér, egy teljesen bensőséges felület, szinte teljesen reklámzaj mentes. Az itt megjelenő hirdetések ezért nagyon feltűnőek, akarva, akaratlanul is eljut az információ a messengerező látogatóhoz. Itt kevésbé számít reklámra, így nincs is igazán felvonva a “reklám pajzs”. Vagyis be tudsz találni akkor is, ha esetleg egyébként nem biztos, hogy vevő lenne a hirdetésedre. Arra az egyre kell vigyázzunk, hogy ennél a Facebook reklám típusnál inkább szűkebben célozzunk, hogy biztosan relevánsak legyünk, ha már bemászunk a privát szférán belülre.
Az Instagramot nem kell bemutassuk neked. Az egyik legdinamikusabban fejlődő közösségi média. Az Instagram a Facebook tulajdona, így a hirdetési rendszerét is kiterjesztette erre a felületre is. Most már érted miért kerül az Instagram hirdetés a Facebook hirdetés típusok közé. Itt is lehetőség van többféle hirdetést kipróbálni, képes hirdetést, galéria hirdetést, esetleg videóhirdetést, remarketing vagy dinamikus remarketing kampányokat, amiket külön tudunk célozni az Instagram hírfolyamra, vagy akár az Insta sztoriba.
Az Instagram elsősorban a fiatal korosztály közösségi tere, a legtöbb felhasználó a 17-25 korosztályból kerül ki, ezt is érdemes figyelembe venni a kommunikációd összeállításánál. A Kreatív és a szöveg stílusa, a mondanivaló csomagolása itt nagyon sokat vet a latba.
A Facebook reklám nem a fent említett felületek egyikén jelenik meg, hanem ezeken kívül. Alkalmazásokban, letölthető játékokban jelennek meg a hirdetéseid, azoknak, akikre a célzásod illik, miközben ezeket az alkalmazásokat, játékokat használják. Megtekintheted, hogy melyek pontosan ezek az alkalmazások, esetleg külső URL címek, amelyek közül bármelyiket tiltó listára is teheted, ott ezután nem jelennek meg a hirdetéseid.
Még két Facebook kampánytípust emelnék ki, amelyekre mi magunk is nagy hangsúlyt fektetünk a facebook kampánykezelés során.
Facebook hirdetéskezelés árak
Nézd meg a facebook kampánykezelési ár listánkat!
Ezzel a hirdetés típussal lehetőséged van arra, hogy egy olyan új célcsoportot hozz létre, ahol konkrét email címek feltöltésével konkrét személyeket célozz meg egy hirdetési kampányoddal. Vegyünk egy példát.
Ha tartasz egy többrészes workshopot, vagy tréninget, akkor az alapozó kurzuson résztvevők email címlistáját feltöltöd célcsoportként, és nekik hirdeted meg a haladó kurzust. Biztos vagyok benne, hogy pár ezer forintból meg is lehet a teltház a haladó tréningedre.
Ha mégsem, akkor ezzel a célcsoporttal “hasonló” célcsoportot generálsz a Facebookkal, és máris olyan új célcsoportnak hirdethetsz, ami számos pontot összehasonlítva a Facebook szerint nagyon hasonlít az eredetire.
Szóval a retargeting egy kiválóan teljesítő kampány lehet, ha valóban releváns email címeket töltünk fel (és nem vásárolt adatbázist) célzásként. A GDPR óta itt is vannak már szigorítások, de ez nem is baj.
Ez lehet a mérföldkő a te vállalkozásod és a versenytársaid Facebook megjelenése és stratégiája között. Ez a Facebook hirdetés igazán prémium ereje, ez az a Facebook reklám amivel uralhatod a Facebookot! Én személy szerint a Facebook marketing legnagyobb erejű fegyverét látom ebben, a Facebook hirdetés típusok közül ezt az egyet minden webshopnak kötelező lenne használnia.
Röviden az történik, hogy ha egy látogató megnézte a weboldalad vagy webáruházad egyik termékét, majd felmegy a Facebookra, akkor pontosan az a termék fog neki megjelenni hirdetés formában, amit a webshopban nézegetett. A hirdetésre kattintva pedig azonnal átlép az áhított termék adatlapjára. Vagyis a Facebook dinamikus remarketing kampány biztosítja számodra, hogy a látogató, aki nézegette a terméket, de nem vette meg, az mindig csupán egyetlen kattintásra legyen a termékedtől, más néven a vásárlástól.
Nah, ez mennyire erős? 10/10? Ez a minimum értékelés erre a Facebook hirdetés típusra szerintünk.
A dinamikus remarketing beállítására azonban valószínűleg szükség lesz a programozódra is, mert egy termékkatalógus feltöltést kell biztosítanunk a Facebook részére, ahol folyamatosan láthatja a termékeket és a hozzájuk tartozó URL-eket, árakat, legfontosabb információkat.
A Facebook marketing egyik alapeleme a Pixel kód beállítás a weboldalon. Ez egy rövid kódsor, amit el kell helyezni a honlapod forráskódjában.
A Pixel (vagy Facebook képpont) felel azért, hogy azokat a látogatókat vissza tudd hirdetéssel követni, akik jártak a weboldaladon, és megnéztek egy vagy két konkrét aloldalt. Vagyis, ha te egy kozmetikus vagy, azok, akik megnézték az “alkalmi smink” aloldalt, akkor azokat hirdetéssel vissza tudod követni “akció alkalmi sminkre” hirdetéssel. A másik funkciója a Facebook pixelnek, hogy segít azonosítani a weboldalon történő eseményeket (vásárlás, ajánlatkérés, feliratkozás, letöltés, stb).
Így a Facebook képpontot kötelező telepítened a weboldaladba, és el kell végezni az esemény beállításokat is, hiszen enélkül gondot okozhat a konverziós céllal indított Facebook hirdetések kezelése.
Facebook kampánykezelés
| Facebook oldal készítés | létrehozzuk a Facebook üzleti oldalad, de ha van már, akkor auditáljuk |
| Instagram fiók készítés | létrehozzuk az Instagram üzleti fiókodat, de ha van már, akkor auditáljuk |
| friss bejegyzés | készítünk egy-egy új bejegyzést, ha a legutóbbi több, mint 2 hónapos |
| hirdetéskezelő | Létrehozzuk a Facebook hirdetéskezelő fiókot, itt lesz minden Facebook kampány |
| fizetési módok | Beállítjuk a fizetési módokat és a számlázási adatokat |
| célcsoportok létrehozása | Létrehozzuk a célcsoportokat (ideális vevőcsoportok meghatározása és célzása) |
| hirdetési stratégia | Összeállítjuk a Facebook marketing hirdetési stratégiát, kampánytípusok kiválasztásával |
| landing audit | Auditáljuk a landing oldalakat, javaslattétellel (max 4 db landing oldal) |
| Facebook képpont | Beállítjuk a Pixel kódot és a konverzió követést |
| dinamikus remarketing | webáruház esetén beállítjuk a dinamikus remarketing kapcsolatot |
| oktatás | nem tartalmazza: hirdetéskezelési oktatás |
Facebook fiók- és kampánybeállítás
átgondoltságot és tapasztalatot igényel, ugyanis sok pénz veszhet kárba, ha csak egy beállítás is félre megy.
Facebook marketing terv, azaz kampánytervezés és stratégia:
Kidolgozzuk a megfelelő hirdetési stratégiát. Nem jó ötletszerűen össze-vissza hirdetni, kell egy stratégia, ami mentén haladnunk kell. A Facebook hirdetés kezelése elég gyakran sziszifuszi munka, kezdve azzal, hogy megtaláljuk a célközönséget különböző precíz, finomhangolt célzásokkal. Majd jöhet a facebook kampány, facebook hirdetés kialakítása, természetesen egy vagy több kampányt, akár több tucat hirdetéssel. Auditáljuk a landing (érkező) oldalt. Még egy tökéletesen megszövegezett, vásárlást generáló hirdetés sem ér semmit megfelelően összerakott landing oldal nélkül. Figyelembe véve azt a tényt, hogy az emberek 3-4 másodperc alatt eldöntik, hogy maradnak-e az oldalon vagy sem, mindenképpen olyan oldalra kell érkezniük, ami felhasználóbarát és felkelti az érdeklődésüket is.
| havi optimalizálás | figyelemmel kísérjük az eredményeket és finomítjuk a célzást havi ciklusokban |
| A/B tesztelés | A/B tesztek kiértékelése, optimalizálása havi szinten |
| Facebook alaphirdetések | poszt hirdetés, képes hirdetés, galéria hirdetés, videós hirdetés, retargeting hirdetés |
| audience network | audience network hirdetéskezelés |
| Messenger hirdetés | Messenger hirdetéskezelés |
| dinamikus remarketing | dinamikus remarketing hirdetéskezelés |
| azonnali élmény | azonnali élmény hirdetések |
Instagram hirdetés | Instagram hirdetéskezelés |
Facebook kampánykezelés - hirdetéskezelés
Tapasztalatot
Először is tapasztalatot fizetsz, azaz a kisebb vagy akár nagyobb hibák elkerülését, amit te valószínűleg elkövetnél, mi pedig már valamikor ezen túl estünk, vagy alapból el is kerültük. Vagyis némileg egyenesebb út vezet a sikerhez, mintha te kezeled.
Időt
Ugyanazt a feladatot - a rutin miatt - mi töredék idő alatt végezzük, el, mintha te csinálnád. Gondoljunk bele, az adatelemzésbe, az optimalizálásba, a kampányok indításába. Neked valószínűleg nagyon sokat kellene utána olvasnod, és akkor is csak a töredékét tudnád kihasználni a rendszernek, míg mi minden nap ezzel foglalkozunk, képezzük magunkat, szívjuk magunkba az újdonságokat.
Költségcsökkentést
Mi a kampányok optimalizálásával azon dolgozunk, hogy a lehető legtöbb vevőt tudjuk neked szállítani a lehető legkevesebb költségből. Azaz kevesebb pénzből több vevőd legyen.
Több vevőt
Az újabb kampányokkal és az újabb célközönséggel, valamint a lépésről lépésre haladó stratégiával több vevőt szerzünk neked, mintha ugyanazt az összeget egyetlen célcsoportra öntöd csupán bejegyzés kiemeléssel. Többrétű Facebook marketing nagyobb eredményt hozhat, ami neked azt jelenti, hogy több vevőd lesz.
Dedikált kampánymenedzsert
Mindig ugyanaz a kollégánk fog a Facebook kampányaiddal foglalkozni, nem jár a fiókod kézről kézre. Ez fontos a folyamatok ismerete miatt, illetve a jó optimalizálási munkához is elengedhetetlen. Minden infó egy személynél legyen.
Rendszeres hirdetés tesztek (A/B)
Soha nem egy hirdetést indítunk egy-egy kampányban, hiszen nem mi, hanem a célközönség ítél a hirdetések eredményességéről. Az A/B tesztelés célja, hogy több verziót hirdetünk, és győzzön az eredményesebb hirdetés.
Intézzük a grafikát is
A hirdetések kreatívja lényegében magát a hirdetés grafikai részét jelenti. Néhány ügynökségnél tapasztaltuk, hogy a kész kreatívokat az ügyféltől kéri, vagyis a grafikai megoldásokat is neked kell biztosítanod, nem csak a fotókat. Mi ezt megoldjuk helyetted. A potenciális vásárlók először ezekkel a kreatívokkal találkoznak, éppen ezért már itt meg kell őket nyerni: meg kell őket szólítani, fel kell kelteni az érdeklődésüket és tovább olvasásra kell őket sarkallni. A Facebook szigorú elvárásokat támaszt a hirdetésekben megjelenő képekkel szemben. Grafikusaink olyan vizuális tartalmat készítenek, ami maximálisan megfelel a szöveg-kép aránynak, illetve Facebook marketing előírásainak és szabályainak. Olyan színeket, elemeket alkalmaznak, amik leginkább megfogják a célcsoportot. A mi célunk az, hogy minél több forgalmat generáljunk számodra. Éppen ezért olyan hirdetéseket készítünk, amik teljesen beleillenek a Facebook hangulatába és nem tűnnek hirdetésnek.